W mitologii germańskiej noc pomiędzy 30 kwietnia a 1 maja zwykło się określać mianem „Nocy Walpurgii”. Wtedy właśnie na szczycie Brocken, leżącym w Górach Harzu, odbywać się miał sabat czarownic. Scena zlotu wiedźm pojawiła się w Fauście Johanna Wolfganga Goethego, a w dramacie tym zaczytywał się znajomy poety, młodszy od niego o 60 lat Felix Mendelssohn Bartholdy.
Utwór stał się ważnym źródłem inspiracji dla 16-letniego zaledwie kompozytora. Myślał o nim podczas pisania Oktetu smyczkowego Es-dur, a zwłaszcza jego trzeciej części, Scherza które kompozytor oznaczył jako allegro z dookreśleniem leggierissimo (czyli „tak lekko, jak tylko się da”). Fragmenty muzyki tego kompozytora utrzymane w zawrotnym tempie, cichej dynamice i tonacjach molowych, zapisane w drobnych wartościach rytmicznych granych staccato, często określa się mianem „muzyki elfów”. Nie tylko Scherzo jest tu jednak warte uwagi. Oktet okazuje się kompozycją znamionującą wielką dojrzałość autora, dar tworzenia pięknych melodii i pewność w obchodzeniu się z instrumentami. Mendelssohn błysnął także zmysłem kontrapunktycznym, a w finale zamieścił polifonicznie opracowany cytat ze sławnego Alleluja Georga Friedricha Händla, odpowiadający słowom And he shall reign forever and ever. Tematyka związana z Nocą Walpurgii i dramatem Goethego powróciła w twórczości Mendelssohna kilka lat później w kantacie Die erste Walpurgisnacht.
Fantazja C-dur Franza Schuberta, dzieło pierwotnie przeznaczone na skrzypce i fortepian, wydane już po śmierci kompozytora, należy do jego najtrudniejszych utworów. Jeden z wybitnych współczesnych pianistów uważa, że dzieło to jest bardziej wymagające niż wszystkie koncerty fortepianowe Rachmaninowa razem wzięte! Jednak wszelkie komplikacje techniczne nie służą nigdy sztucznej komplikacji partytury, nie eksponują też pustej wirtuozerii. Są za to integralnym składnikiem dzieła, elementem pełnej delikatności i liryzmu, spójnej muzycznej konstrukcji.
Złożona z trzech części (są to kolejno Prelude, Pantomim i Vision) III Suita op. 19 szwedzkiego kompozytora Kurta Atterberga to dzieło ukończone w 1917 roku. Twórca bazował na wątkach z muzyki scenicznej do napisanej w tym samym roku sztuki Siostra Beatryks Maurice’a Maeterlincka. Kompozytorowi nie można odmówić ani daru melodycznego ani umiejętności kreowania sugestywnego nastroju, pełnego emocjonalnej głębi, a język muzyczny tego utworu jest charakterystyczny dla epoki romantyzmu.
W przypadku jakichkolwiek problemów związanych z dokonaniem wyboru miejsc na wybrany spektakl, prosimy o kontakt z info@multiteatr.pl.
Widok poglądowy mapy Sali
Liczba dostępnych biletów:
Sposób dostawy: Bilety zostaną wysłane na wskazany adres poczty elektronicznej w postaci załącznika w formacie PDF.
Administrator danych: Benefit Systems S.A. z siedzibą w Warszawie, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa (dalej „my”). Możesz się z nami skontaktować poprzez adres e-mail: daneosobowe@benefitsystems.pl lub pisemnie na adres: Pl. Europejski 2, 00-844 Warszawa, z dopiskiem „Dane osobowe”. Cele przetwarzania: Będziemy przetwarzać Twoje dane osobowe, w szczególności w celu świadczenia usług zgodnie z Regulaminem i wymiany Vouchera na bilet w ramach Programu MultiTeatr, realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa, dochodzenia, ustalenia i obrony przed roszczeniami, w celach marketingowych obejmujących profilowanie. Prawa przysługujące Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych: Prawo żądania dostępu do danych osobowych; prawo żądania sprostowania danych osobowych; prawo żądania usunięcia danych osobowych; prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych; prawo do przenoszenia danych; prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych; oraz prawo do złożenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.